Maja Nordlund

En dag som reseledare...
Klockan ringer på 07.30, ibland på 07.45 beroende på vilken tid man kom i säng kvällen innan. Vi äter alltid frukost i hotellets restaurang, där de har mackor, yoghurt, frukt och ibland pannkakor och bacon. Klockan 09.00 ska alla vara på kontoret, om det nu inte är nån som ska till byn Obzor och därmed åkt iväg tidigare.
 
Har man kontor på schemat sitter man i vårt "backoffice" med bokningar, kollar upp grejer, ordnar pappersarbete eller någon annan uppgift som dykt upp under veckan. Ofta har man även servicetelefonen när man är på kontoret, och då pratar man mest i den. :p
Ibland står man på händer också...
 
Vårt servicekontor sitter vägg i vägg med vårt "backoffice" och det är öppet för våra gäster. Hit kommer de om de har frågor eller vill boka en utflykt med oss. Här kan de även hämta broschyrer och kartor över Burgaskusten.
 
Hotellservice innebär att man åker ut till de olika hotellen, som ofta är indelade i Burgaskustens olika orter, exempelvis Obzor, Sunny Beach, Nessebar eller Pomorie. Där sitter man i lobbyn och träffar gäster som vill komma i kontakt med oss av olika skäl. Ofta dyker de upp med enkla frågor såsom vilken tid transferbussen kommer och hämtar dem, men de kan även boka utfykter med oss här.
Therese på hotellservice
 
Vissa dagar har vi informationsmöten, och dessa hålls antingen på en restaurang eller på ett hotell, beroende på vilken ort det är. I Sunny Beach har vi våra möten på den mexikanska restaurangen Mamacitas, för där ryms det många människor plus att den ligger mitt i centrum. I Nessebar har vi det på restaurang The Old Chestnut, i Pomorie på hotell Sunset Resort och i Obzor har vi ett möte på varje hotell. Vi har även en till destination som heter Sozopol, men dit åker vi inte på några möten då det är så långt bort.
 
Har man flygplats på schemat åker man oftast med en transferbuss och hämtar upp gäster som ska hem, sedan kör den till flygplatsen där man tar emot nya gäster. Vid ankomsthallen skickas de till olika bussar beroende på vart de ska, sedan åker man hem med en av dem som ska till Sunny Beach. Det är tuffast när man har både arrivals och departures på samma gång, då brukar vi dela upp oss så att några skickar hem gäster, och några tar emot nya. Det gäller att hålla stenkoll på tider, gäster och busschaufförer, vilket inte alltid är det lättaste. Men kul är det! :)

Carina & jag på Burgas flygplats
 
Servicetelefonen, som jag nämnde tidigare, skickas runt i teamet en vecka i taget, och då har man den dygnet runt. Detta kan vara rätt påfrestande ibland, men under denna vecka lär man sig som mest om destinationen och hur man själv ska hantera alla möjliga situationer!